Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miasta Pruszkowa
ul. J. I. Kraszewskiego 14/16
05-800 Pruszków

tel. (+48) 22 735 88 88
fax (+48) 22 758 66 50
e-mail: um@miasto.pruszkow.pl

NIP Gminy Miasto Pruszków: 534-24-06-015
Regon Gminy: 015834660

NIP Urzędu: 534-10-02-770
REGON Urzędu: 000592874

Kod gminy: 1421021

Skrytka Urzędu Miasta Pruszkowa na ePUAP-ie: /umpruszkow/SkrytkaESP

Adres do e-Doręczeń: AE:PL-29508-36204-ICIDE-22

 

 

Wydział Geodezji Miasta

Zakres spraw Wydziału Geodezji Miasta Nr telefonu Nr pokoju
  • Podziały nieruchomości
  • Opłaty adiacenckie z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału
  • Rozgraniczenie Nieruchomości
  • Sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych
  • Służebności przesyłu na działkach nie drogowych
(22) 735 87 92 61
  • Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności Nieruchomości stanowiących własność Miasta Pruszków w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.
  • Użytkowanie wieczyste - opłaty roczne

(22) 735 87 70

(22) 735 87 71

75
  • Wykup gruntów pod inwestycje miejskie zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego miasta Pruszkowa
  • Pierwokupy nieruchomości
(22) 735 87 33 63
  • Komunalizacja nieruchomości
  • Regulacja stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne
(22) 735 87 11 71
  • Dzierżawa nieruchomości
(22) 735 88 60 72
  • Wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne na podstawie Ustawy o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych (ZRID)

(22) 735 88 61

(22) 735 88 03

64, 75
  • Zezwolenia na umieszczanie urządzeń infrastruktury technicznej w pasach dróg wewnętrznych (w określonych przypadkach)
  • Służebności przesyłu w pasach dróg wewnętrznych (w określonych przypadkach)
(22) 735 88 60 75
  • Ustalenie stanu prawnego gruntów będących we władaniu Gminy oraz przygotowanie dokumentacji do zasiedzenia tych gruntów

(22) 735 88 28

(22) 735 87 73

71
  • Ustalenie numeru porządkowego
(22) 735 88 03 64
  • Sprzedaż nieruchomości oraz oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste
  • Sprzedaż nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego

(22) 735 87 33

(22) 735 88 03

(22) 735 87 92

63, 64, 61

 

 


 

 

PRZEKSZTAŁCENIE PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO W PRAWO WŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCYCH WŁASNOŚĆ GMINY MIASTO PRUSZKÓW W TRYBIE USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2018 R.

W dniu 28.03.2019 r. Rada Miasta Pruszkowa podjęła Uchwałę Nr VI.67.2019 w sprawie udzielenia bonifikaty od opłaty jednorazowej. Najwyższa bonifikata w wysokości 99% obowiązuje tylko w roku, w którym nastąpiło przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Szczegółowe zasady udzielenia bonifikaty dostępne są w treści uchwały - link.

Miejsce załatwienia sprawy:

Kancelaria Urzędu (pokój nr 1) – złożenie wniosku
Wydział Geodezji Miasta, pok. Nr 75, tel. (22) 735-87-70, 735-87-71

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716).

Informacje ogólne:
- Z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów z mocy prawa.

- Przekształcenie następuje z mocy prawa, a więc nie zachodzi konieczność składania wniosku o wydanie zaświadczenia. Prezydent Miasta Pruszkowa wydaje zaświadczenie z urzędu nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia . W przypadku złożenia wniosku przez właściciela zaświadczenie zostanie wydane w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Wydanie zaświadczenia na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 50 zł, wniesionej na rachunek Urzędu Miasta Pruszkowa.

- Zaświadczenie stanowić będzie podstawę ujawnienia prawa własności gruntu w księdze wieczystej oraz w ewidencji gruntów i budynków, a także wpisu roszczenia o opłatę w dziale III księgi wieczystej nieruchomości w odniesieniu do każdoczesnego właściciela.
W przypadku przekształcenia udziału we współużytkowaniu wieczystym gruntu związanego z odrębną własnością lokalu, wpis własności i roszczenia dokonany zostanie w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości lokalowej.
- W zaświadczeniu potwierdzającym przekształcenie zawarta będzie informacja o obowiązku wnoszenia na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłaty przekształceniowej. Wysokość opłaty będzie równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, obowiązującej w dniu przekształcenia i wnoszona będzie przez okres 20 lat od daty przekształcenia z możliwością jednorazowej spłaty w każdym czasie trwania obowiązku jej wnoszenia na pisemny wniosek właściciela.
Opłatę wnosi się w terminie do dnia 31 marca każdego roku, za wyjątkiem 2019 r. w którym termin opłaty został wydłużony do 29 lutego 2020 r. (Wydłużony termin nie ma zastosowania do nieruchomości, które nie podlegają przekształceniu z mocy ustawy z dn. 20 lipca 2018 r.)
- Opłata przekształceniowa może podlegać waloryzacji zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Waloryzacji dokonuje się z urzędu, albo na wniosek właściciela nieruchomości, nie częściej niż raz na 3 lata od dnia dokonania ostatniej waloryzacji.
O wysokości zwaloryzowanej opłaty właściwy organ zawiadamia właściciela nieruchomości.
Zwaloryzowana opłata obowiązuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym dokonano waloryzacji.

Procedura złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia:
Niniejsza procedura reguluje jedynie sytuację, gdy dotychczasowy użytkownik wieczysty, pomimo braku takiego obowiązku, wystąpi z wnioskiem o wydanie zaświadczenia.


Wymagane dokumenty:
- przy złożeniu wniosku - potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej

Termin i sposób załatwienia:
Jeśli zachodzą ustawowe przesłanki, wniosek załatwiany jest poprzez wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Termin na wydanie zaświadczenia wynosi 4 miesiące od momentu złożenia wniosku. W przypadku braku przesłanek ustawowych wniosek jest załatwiany poprzez wydanie postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.
W innych przypadkach termin na wydanie zaświadczenia wynosi 12 miesięcy.

Wnioski o wydanie zaświadczenia złożone przed dniem 1 stycznia 2019 r. będą bezprzedmiotowe, bowiem nie będzie jeszcze istniała podstawa do wydania zaświadczeń. O przekształceniu decyduje stan faktyczny na nieruchomości istniejący w dniu 1 stycznia 2019r. Dlatego też wydanie zaświadczenia przed tą datą jest niemożliwe i w takim wypadku zostanie wydane postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.

Tryb odwoławczy
Od wydanego zaświadczenia nie przysługuje odwołanie ani zażalenie w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.). Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do właściwego organu, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji administracyjnej.

Opłata jednorazowa:
Zgłoszenie zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej
Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty będzie mógł zgłosić do Urzędu Miasta Pruszkowa na piśmie zamiar wniesienia opłaty jednorazowej w kwocie pozostającej do spłaty. Wysokość opłaty jednorazowej będzie odpowiadać iloczynowi wysokości opłaty obowiązującej w roku, w którym zamiar został zgłoszony oraz liczby lat do upływu 20-letniego okresu. Urząd będzie miał obowiązek poinformowania właściciela gruntu o wysokości opłaty jednorazowej w terminie do 31 grudnia roku, w którym nastąpiło przekształcenie.
Zaleca się wstrzymanie ze zgłoszeniem zamiaru uiszczenia opłaty jednorazowej do czasu otrzymania zaświadczenia, gdyż zawierać ono będzie informacje o wysokości i terminie wnoszenia rocznej opłaty przekształceniowej, jak również o możliwości i zasadach wnoszenia opłaty jednorazowej.

Zaświadczenie o wniesieniu opłat lub opłaty jednorazowej
Po wniesieniu wszystkich opłat lub opłaty jednorazowej, Prezydent Miasta Pruszkowa wyda z urzędu, w terminie 30 dni od dnia wniesienia opłat lub opłaty jednorazowej, zaświadczenie o wniesieniu opłat lub opłaty jednorazowej, które będzie stanowiło podstawę do wykreślenia z działu III księgi wieczystej roszczenia. Wniosek o wykreślenie roszczenia z księgi wieczystej należy złożyć do Sądu Rejonowego w Pruszkowie VI Wydział Ksiąg Wieczystych.

Wniosek będzie podlegał opłacie sądowej w wysokości 250 zł w przypadku wniesienia opłaty
jednorazowej lub 75 zł w pozostałych przypadkach.

Inne informacje
Przekształceniu podlegają grunty zabudowane na cele mieszkaniowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:
1. mieszkalnymi jednorodzinnymi lub
2. mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub
3. o których mowa w pkt 1 lub 2, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy w przypadku gdy na gruncie są położone także obiekty budowlane inne niż określone w art. 1 ust. 2, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydzielonej z tego gruntu i spełniającej warunki, o których mowa w art. 1 ust. 2, następuje z dniem:
1. założenia księgi wieczystej dla tej nieruchomości albo
2. wyłączenia z istniejącej księgi wieczystej gruntu niespełniającego warunków, o których mowa w art. 1 ust. 2.
W przypadku gdy zgodnie z ustawą z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017 r. poz. 2278) wymagane jest zezwolenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych na nabycie nieruchomości, przekształcenie następuje z dniem, w którym to zezwolenie stało się ostateczne.
Za przekształcenie opłaty nie wnoszą:
1. parki narodowe w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r. poz. 1614);
2. osoby fizyczne lub ich spadkobiercy oraz spółdzielnie mieszkaniowe, w przypadku gdy:
1. wniosły jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego,
2. użytkowanie wieczyste uzyskały na podstawie:
• art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze
m.st. Warszawy (Dz. U. poz. 279 oraz z 1985 r. poz. 99),
• innych tytułów prawnych, w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa przed dniem 5 grudnia 1990 r.

Sprawy wszczęte na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów - postępowania w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe – wszczęte na podstawie dotychczasowej ustawy tj. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2012 r. poz. 83 ze zm.) i niezakończone decyzją ostateczną do dnia 31 grudnia 2018 r. umarza się. Zatem, iż jeżeli współużytkownicy wieczyści danej nieruchomości chcą kontynuować postępowanie prowadzone w trybie tzw. „starej” ustawy z 2005 r., powinni w terminie do dnia 31.03.2019 r. złożyć oświadczenie w tym zakresie do organu, który prowadzi to postępowanie.

Formularze do pobrania:
- wniosek o wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własnościi - załącznik nr 1
- oświadczenie wykorzystywaniu /niewykorzystywaniu* nieruchomości wyłącznie na cel mieszkaniowy – załącznik nr 2
- zgłoszenie zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej

 

SPRZEDAŻ KOMUNALNYCH LOKALI MIESZKALNYCH

Wymagane dokumenty: - wniosek o nabycie lokalu- ankieta o nabyciu lokalu- poświadczona przez T.B.S. "Zieleń Miejską"- dane osobowe. Przed umową notarialną - wpłata ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego lub pierwszej raty ceny sprzedaży ratalnej oraz pierwszej opłaty za udział w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej.Termin sposób załatwienia- po uzupełnieniu wniosku Wydział zleca wycenę lokalu rzeczoznawcy majątkowemu- po wyrażeniu zgody na cenę ustaloną w sposób ustalony w ustawie o gospodarce nieruchomościami i oświadczenia woli skorzystania z przysługującego najemcy pierwszeństwa w nabyciu lokalu mieszkalnego, następuje podpisanie Protokółu Uzgodnień- zawarcie umowy notarialnej sprzedaży lokalu powinno nastąpić w terminie 21 dni od dnia podpisania Protokołu Uzgodnieńtryb odwoławczy: - nie przysługujepodstawa prawna:- Ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami / Tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 z póżn.zm./ Uchwała Nr XXIX/315/2005 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dn.24 lutego 2005r. Miejsce złożenia dokumentów: Kancelaria Urzędu Miejskiego w Pruszkowie.

 

Opublikowane przez: Krzysztof Gromek | Data wprowadzenia: 2015-10-02 09:36:33 | Data modyfikacji: 2020-11-04 15:37:40.


Załączniki

Powiadom znajomego